Diversiteit en inclusie hebben in de afgelopen twee weken in de Amsterdamse media- en communicatiebranche veel aandacht gekregen. Recruitmentbureau Result en de Stichting Include Now hebben zich aangesloten bij Amsterdam – Divers & Inclusief en willen bijdragen aan het initiatief met hun expertise en gevoel voor sociaal-maatschappelijke kwesties. Ook de Vereniging van toonaangevende communicatiebureaus in Nederland (VEA) voelt haar verantwoordelijkheid en heeft een actieplan gepresenteerd.

Arno Peperkoorn, directeur/partner van Result Recruitment en medeoprichter van Include Now heeft in een video gesproken over knelpunten met betrekking tot inclusie en diversiteit in de Nederlandse reclame-industrie. Hij pleit voor een zelfkritische omgang binnen de branche. Stereotypering, (onbewuste) vooroordelen en personeelsbestanden die niet divers genoeg zijn, zijn volgens hem de grootste problemen van de branche. Hij en zijn collega’s bij Include Now streven ernaar mensen te helpen van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam. Dit doen ze middels kennisdeling, onderzoeken en het geven van trainingen en presentaties. 

Inmiddels is Include Now een petitie gestart waarin ze zich voor een inclusieve reclame en media branche uitspreken.

 

Dat er beweging in de branche is op het vlak van diversiteit en inclusie, laat ook de open brief van de Vereniging van toonaangevende communicatiebureaus (VEA) in Nederland zien. De VEA pleit voor een omdenken in de industrie en heeft een actieplan voorgesteld waarin ze zich verplichten om de diversiteit binnen bureaus van haar leden te onderzoeken en leden handvatten wil bieden om diversiteit en inclusie actief te bevorderen.

VEA-bestuurslid en co-founder van Hammerfest (aangesloten bij Amsterdam – Divers & Inclusief), Baba Touré, heeft zijn collega’s uit de branche in een column opgeroepen tot actie. Naar aanleiding van het stuk was hij ook te gast bij de podcast ‘The brief’ waarin hij dieper in gaat op racisme in Nederland en de rol van reclame hierin.

 

Wilt u meer weten over Baba Touré, zijn bedrijf en zijn verhaal? Houd onze website in de gaten, voor de juli-editie van onze rubriek ‘Goed werkgeverschap’.

Automatic Translation »