De reclame- en communicatiewereld heeft het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan diversiteit en inclusie. Ook bij Steam, een Amsterdams reclamebureau gespecialiseerd in employer branding, stond het onderwerp hoog op de agenda. Hans Kroonen, directeur van Steam, wil niet alleen kijken in hoeverre Steam intern met diversiteit en inclusie omgaat, maar wil ook binnen de gehele branche een beweging in gang zetten.


“Als reclamebureau vinden wij het onze verantwoordelijkheid om inclusieve communicatie te maken. Daarom hebben we een gesprek geïnitieerd door en voor vakgenoten.”

– Hans Kroonen, directeur Steam.



Om andere bureaus te mobiliseren, organiseerde Steam een bijeenkomst voor vertegenwoordigers van verschillende bureaus. Bekijk deze hier terug. ADI zet alvast de belangrijkste punten en conclusies voor je op een rij:

  1. Als beeldbepaler is het extra belangrijk om diversiteit uit te stralen middels de content die je maakt. Daardoor zorg je niet alleen voor herkenning in je product of merk bij minderheidsgroepen, maar draag je ook bij aan het normaliseren van een samenleving waarin iedereen meedoet.

  2. Voor diversiteit en inclusie moet je een stapje extra zetten. Het komt namelijk niet vanzelf. En misschien moet je jezelf wel opnieuw uitvinden.

  3. Om een sector interessanter te maken voor een bepaalde doelgroep moet je actief naar buiten treden, misschien door zelfs al op scholen te spreken over wat die sector kan bieden. Een voorbeeld. Voor klanten heeft een gelijke man-vrouwverhouding binnen een bedrijf meerwaarde. In bepaalde sectoren is het komen tot die gelijke verhouding een uitdaging. Stel dat je meer vrouwen wil aannemen. Áls er al vrouwen bij je werken, moeten zij daarvoor het podium op. Bijvoorbeeld: als een vrouw een gastcollege geeft, zullen andere vrouwen sneller denken: “Hé, dat wil ik ook; daar wil ik ook werken!”

  4. Je moet klanten goed kunnen adviseren over representatie. Dat gaat beter als je zelf ook divers bent. Als je team sensitief is op het gebied van diversiteit, kun je valkuilen beter vermijden. Want zet je bijvoorbeeld een duidelijke stereotypering in je product neer, dan zal je niet alleen als bureau, maar ook als klant daarover struikelen.

  5. Soms is het ongemakkelijk om over diversiteit te praten, maar als beeldmaker kun je toch mooie conversation starters maken. Een voorbeeld hiervan is een reclame van Starbucks, waarin de  transgender hoofdpersoon na de hele dag Jemma genoemd te worden eindelijk (in de Starbucks) bij zijn juiste naam, James, wordt genoemd. Deze reclame is ontzettend goed ontvangen, onder andere omdat je als kijker echt met James meeleeft én je duidelijk meekrijgt dat Starbucks ‘the right thing’ doet. Je kunt dus als reclamemaker, wat het merk of wie de klant ook is, altijd bewust kiezen om statements over diversiteit en inclusie mee te nemen in de content die je maakt.
Automatic Translation »