Amsterdam – Divers & Inclusief spreekt regelmatig bedrijven over diversiteit en inclusie. ADI sprak met Sara Madhar (l) en Hajar Ouabba (r) over hoe Kruidvat/A.S. Watson met succes zorgt voor in- en doorstroom van talent. Sara begon bij Kruidvat als verkoopmedewerker en is nu resourcer voor de regio Amsterdam en Flevoland. Hajar startte als vakkenvuller en groeide door naar de functie van regionale recruiter bij A.S. Watson voor de formules Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL in Noord-Holland.

Kruidvat was dit jaar genomineerd voor de Werf Awards 2021. Wat is er zo bijzonder aan jullie manier van werven en selecteren?

Medio maart vorig jaar lanceerde Kruidvat een nieuwe vacaturewebsite waar gefilterd kan worden op de postcode en wat voor soort baan je zoekt. Klik je op een vacature, dan verschijnt een kort filmpje waarin collega’s vertellen over waarom ze graag bij Kruidvat werken. Je kan ook je salaris en reisafstand berekenen. Het onlineproces is zo makkelijk en gebruikersvriendelijk mogelijk gemaakt. De Kruidvat-resourcers ontvangen een sollicitatie direct en nemen het liefst binnen 24 uur via Whatsapp contact op met de sollicitant om welkom te heten en te vragen naar beschikbaarheid en eventuele werkervaring.

Sara: “Vaak wordt hierop enthousiast gereageerd met ‘’Wow, zo’n snelle reactie had ik niet verwacht!’’ of ‘’Leuk dat jullie mij whatsappen!’’.  Als de sollicitant voldoet aan de gestelde criteria, plannen we een fysiek kennismakingsgesprek met de sollicitant en de (assistent-)filiaalmanager. Belangrijk is dat onze drempel om te solliciteren zo laag mogelijk is. Voor de functie vakkenvuller en vakantiekracht hoef je alleen voor- en achternaam, telefoonnummer en e-mailadres in te voeren. Thats’s it! Voor de functie verkoopmedewerker moet je ook een cv uploaden. Dit nieuwe model zorgt dat er meer mensen worden aangenomen, minder kandidaten zich terugtrekken en worden afgewezen. De resourcers werken op verschillende momenten van de dag om de doelgroep te bereiken. De snelheid en flexibiliteit is door dit nieuwe model heel erg verbeterd.

Jullie werving is dus laagdrempelig. Maakt dit solliciteren makkelijker voor (etnisch-cultureel diverse) studenten?

Sara: “Jazeker! Jongeren die goed bij ons zouden passen, maar moeite hebben met solliciteren hebben geen ingewikkeld cv of een motivatiebrief nodig.  Ze hoeven niet te stressen dat ze iets fout doen, maar kunnen het gewoon proberen. Wij kunnen vervolgens prima zelf een inschatting maken van de kandidaat wanneer we die spreken.”

Hajar: “Eens met Sara! Natuurlijk kunnen sollicitanten ook altijd onze winkels in lopen voor een sollicitatiegesprek. Meteen na het gesprek hoort de sollicitant of hij/zij is aangenomen. Geen lange wachttijden en weken waarin je niet weet waar je aan toe bent, maar direct antwoord. Daarnaast kun je ook je vrienden aandragen bij Kruidvat, zodat je kans maakt op de wervingsbonus van €50,- bruto. Daarnaast is ons website mobielvriendelijk. Dit is voor deze doelgroep heel belangrijk.”

Wat doen jullie nog meer om ervoor te zorgen dat mensen bij jullie solliciteren?

Hajar: “We zijn sinds een jaar live met een nieuwe wervingscampagne. We hebben opnieuw gekeken naar wie nu echt onze doelgroep is. Dat zijn dus de jongeren. We hebben onze wervingsuitingen in de winkels (dus posters en flyers) hierop aangepast. Daarnaast doen we veel digitaal. Wij proberen via verschillende kanalen, zoals Instagram, Snapchat en Facebook, sollicitanten aan te trekken. Onze socialmediakanalen zijn binnen een jaar enorm gegroeid, want we posten verschillende soorten content. Dat is enorm verbeterd.

Ook werken we samen met Sleazy Stereo, een rapgroep uit Amsterdam die leuke raps maakt en hierdoor goed aansluit bij onze doelgroep. Ze hebben onder andere een Kruidvat Jingle gemaakt die op TikTok viraal ging. Binnenkort vertellen zij in een Instagram live-sessie over het werken bij Kruidvat. Ook hebben we met onze eigen teams filmpjes opgenomen en gepubliceerd die laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken. Dan hebben we nog Team Challenges, waarbij teams het tegen elkaar opnemen, bijvoorbeeld welk filiaal de hoogste toren van toiletpapier bouwt of wie het snelst een mooie productpresentatie maakt. In Kruidmattie filmpjes wordt een medewerker door een collega in het zonnetje gezet. Verder hebben we verschillende contacten met scholen om direct in contact te komen met potentiële stagiaires en/of medewerkers. Het gaat er dus om dat je vanuit je doelgroep denkt: welke doelgroepen wil ik aantrekken, wat interesseert hen en hoe word ik voor hen interessant?”

Voor het Suikerfeest bijvoorbeeld is het belangrijk om geschenkverpakkingen, snoep, koek en chocola extra zichtbaar te maken. Als je zelf ook Suikerfeest viert, denk je daar sneller aan.


Kruidvat heeft een divers personeelsbestand. Dat zie je als je de winkel binnenloopt. Wat is voor jullie het voordeel van divers samengestelde teams op de werkvloer?

Hajar: “Een divers personeelsbestand zorgt voor diverse inzichten en aansluiting bij diverse groepen klanten. Je leert van elkaar en hebt uiteindelijk hetzelfde doel: dat klanten tevreden de winkel uit gaan met een goed gevulde Kruidvattas.”

Sara: “Het fijne van een divers team is dat je andere culturen beter leert kennen. Zelf vind ik het leuk en interessant om feitjes en weetjes te kennen van mijn collega’s. Toen ik in de winkel werkte, hadden we weleens klanten die de Nederlandse taal niet beheersten. Gelukkig waren er altijd collega’s die zo’n klant konden verder helpen of voor mij konden tolken. Zo werden dit vaste klanten omdat ze zich in onze winkel begrepen en geholpen voelen. Ook wat de verkoop betreft is het goed om meer culturen in huis te hebben. Voor het Suikerfeest bijvoorbeeld is het belangrijk om geschenkverpakkingen, snoep, koek en chocola extra zichtbaar te maken. Als je zelf ook Suikerfeest viert, denk je daar sneller aan. Ook wensten wij klanten op deze dagen een fijne feestdag toe, wat zorgt voor een betere klantbeleving.”

Wat doet Kruidvat om doorstroming te stimuleren?

Sara: “Bij beoordelingsgesprekken worden doelen gesteld en worden structureel eventuele doorgroeimogelijkheden besproken. Daarnaast biedt Kruidvat online trainingen aan. Het bedrijf staat open voor nieuwe ideeën en wil samen met medewerkers tot een succes komen.”

Hajar: “Verder is het voordeel van zo’n groot bedrijf dat je op verschillende manieren kunt doorgroeien. We hebben een eigen A.S. Watson Academy die trainingen en opleidingen op mbo-2, -3 en -4 aanbiedt. Je kunt doorgroeien naar een leidinggevende functie of de overstap maken naar een van onze andere formules (ICI Paris XL, Trekpleister, Prijsmepper). Ook kun je, net als Sara en ik, de stap maken naar een hoofdkantoorfunctie. Én onze vacatures worden intern gedeeld om ook eigen medewerkers de kans te geven door te groeien.”

Jullie zijn begonnen als verkoopmedewerker en als vakkenvuller en inmiddels doorgegroeid naar recruiter en resourcer. Hoe is dat gegaan?

Sara: Drie jaar geleden ben ik gestart als verkoopmedewerker bij Kruidvat. Dat is een van mijn leukste bijbanen geweest. De taken zijn lekker afwisselend (kassa draaien, vakkenvullen, spiegelen), het team was gezellig en proactief. In die periode was ik ook bezig af te studeren op de opleiding Human Resource Management. Tijdens een beoordelingsgesprek maakte ik een keer de opmerking: als er een functie beschikbaar komt die bij mijn opleiding past, dan heb ik wel interesse. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat dit niet het geval zou zijn en dat ik al gauw op zoek moest naar een baan die aansloot bij mijn opleiding. Kort daarna gaf mijn filiaalmanager aan dat de functie van resourcer zou vrijkomen en ik mijn cv mocht aanleveren. Ik was dus enthousiast verrast.”

Hajar: “Ik werk nu bijna tien jaar bij Kruidvat en startte als vakkenvuller op mijn 15e. Dit was een bijbaan, daarnaast deed ik een onderwijsopleiding. Al gauw kreeg ik de kans om te groeien naar vulploegleider. De verantwoordelijkheid die ik kreeg, motiveerde mij het beste van mezelf te laten zien en het team daarin mee te nemen. In 2017 kreeg ik de kans om als resourcer aan de slag te gaan. Een leuke nieuwe uitdaging, maar ook heel spannend. Ik ben heel blij dat ik dit gedaan heb. Ik spreek sollicitanten, vertel over mijn eigen ervaringen bij Kruidvat en mijn groei. Dit zorgt voor leuke reacties, want doorgroeimogelijkheden zijn heel belangrijk voor jongeren. Ik ben nu regionale recruiter van Kruidvat, Trekpleister en ICI Paris XL in Noord-Holland. Ook doe ik de voorselectie van de sollicitanten op managementfuncties en onderhoud contact met scholen, gemeentes en andere instanties. Ik ben heel trots dat ik deze kans heb gegrepen en hierdoor een mooie ontwikkeling doormaak.”

 

Back To Top