Communicatie
Met communicatie en taal kun je mensen in- en uitsluiten. Voor een inclusieve cultuur is inclusieve bedrijfscommunicatie en (beeld)taal essentieel. Hier geven wij je tips die je helpen om je bedrijfstaal in woord en beeld inclusiever te maken.

praktische tips & tools
Taalgids van WomenInc
De gids geeft goede voorbeelden van gender-inclusief taalgebruik.
Waarden voor een nieuwe taal van Code D&I
Regenboog Taaltips van gemeente Amsterdam
Deze tips gaan specifiek over taalgebruik rondom LHBTI+ terminologie.
Onderzoekspublicatie over mogelijk gevoelige woorden in de museale sector
Samengesteld door het Nationaal Museum van Wereldculturen (Tropenmuseum, Afrika Museum, Museum Volkenkunde, Wereldmuseum).
PRAKTIJKVOORBEELDEN
Koninklijk Instituut voor de Tropen over culturele sensitiviteit in de zorg
Het KIT (Koninklijk Instituut voor de Tropen) werkt aan meer culturele sensitiviteit in de zorg. Over wat dat precies inhoudt spreekt Amsterdam – Divers & Inclusief met Eva van Ooijen, intercultureel trainer en medisch antropologe bij het KIT. Het KIT heeft expertise over culturele...
5 tips voor reclamebureaus van Steam: “Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om inclusieve communicatie te maken.”
De reclame- en communicatiewereld heeft het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan diversiteit en inclusie. Ook bij Steam, een Amsterdams reclamebureau gespecialiseerd in employer branding, stond het onderwerp hoog op de agenda. Hans Kroonen, directeur van Steam, wil niet alleen kijken in...
VIA: pleidooi voor meer diversiteit D&I in open brief
De Vereniging van toonaangevende communicatiebureaus in Nederland (VEA) heeft na de dood van George Floyd met een open brief aandacht gecreëerd voor racisme, diversiteit en inclusie in de Nederlandse media- en communicatiebranche. De VEA heeft erin een actieplan gepresenteerd, waarmee zij zich aan...
VIA: diversiteitsguide
De Vereniging van toonaangevende communicatiebureaus in Nederland (VEA) heeft voor haar leden een Diversiteitsguide gemaakt. Deze guide zal ledenbureaus, en bedrijven daarbuiten, informatie en contacten op de vlakken kennis, actie en advies.
HAMMERFEST: goed werkgeverschap
‘Communicatie van iedereen voor iedereen.’ Dat is het motto van bureau Hammerfest dat content levert en campagnes maakt voor merken op sociale media. Het bureau, dat werd opgericht door Baba Touré en Guy Lokhoff, verkoopt inclusieve communicatie en wil bijdragen aan een sociaal-cultureel evenwicht in de media- en communicatie-industrie.
BEWEGING IN DE AMSTERDAMSE MEDIAWERELD
Diversiteit en inclusie hebben in de afgelopen twee weken in de Amsterdamse media- en communicatiebranche veel aandacht gekregen. Recruitmentbureau Result en de Stichting Include Now hebben zich aangesloten bij Amsterdam – Divers & Inclusief en willen bijdragen aan het initiatief met hun...
EXPERTS & BUREAUS
Hammerfest
Verkoopt inclusieve communicatie en wil bijdragen aan een sociaal-cultureel evenwicht in de media- en communicatie-industrie.
Include Now
Platform voor en door professionals voor een inclusieve communicatiebranche.
WomenInc
Een belangenorganisatie die emancipatie in Nederland versnelt. Ze werken aan werken aan gelijke kansen op de thema’s gezondheid, werk, media, onderwijs, geld en overheid.