Stichting Divers & Jong, aangesloten bij het netwerk Amsterdam – Divers & Inclusief, organiseerde op 24 maart 2022 een netwerkevenement voor werkgevers en jonge, potentiële werknemers met een bi-culturele achtergrond. In aanloop naar het evenement deelde Stichting Divers & Jong een aantal tips over hoe je als bedrijf een diverse doelgroep kan aantrekken.

Waarvoor zet Stichting Divers & Jong zich in?

Stichting Divers & Jong zet zich in voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt en focust daarbij specifiek op HBO-/WO-opgeleiden met een niet-westerse migratieachtergrond. Deze jongeren kloppen steeds harder op de deur van potentiële werkgevers, die óf het gebonk niet horen óf deze talenten niet herkennen. Wij brengen bi-cultureel talent en het bedrijfsleven samen en door onze evenementen komen hun netwerken met elkaar in contact.

Zo organiseren wij meet & greets. Daarbij maken de jongeren niet alleen kennis met werkgevers, maar kunnen werkgevers ook informatie ophalen bij de jongeren. Wat voor beeld hebben deze potentiële werknemers van jouw bedrijf en wat weten ze erover? Waar letten deze kandidaten op bij het solliciteren? Wat valt hen op als ze op de website kijken? Zouden ze bij jouw bedrijf solliciteren; waarom wel of juist niet? Het ophalen van deze informatie kan zeer verhelderend en behulpzaam zijn bij inclusief werven en selecteren. Een meet & greet is een mooie mogelijkheid om in contact te komen met talenten en van hen te leren.

Wat zijn tips of adviezen voor bedrijven die zoeken naar divers talent?

We horen van veel organisaties dat ze wel open staan voor diversiteit, maar divers talent niet kunnen vinden. “Ze solliciteren nu eenmaal niet bij ons.” Wij delen hier graag aantal tips die kunnen zorgen dat divers talent wél reageert op jouw vacatures. Het zijn maar vier tips en er zijn natuurlijk véél meer te geven, maar deze kunnen bijdragen aan een goede start bij het aantrekken van bi-cultureel talent.

1. Wees bewust van de meerwaarde van D&I

Stel vast wat de reden en het doel van jouw organisatie zijn om meer divers talent aan te trekken. Wij horen steevast van organisaties: “We kunnen er niet meer omheen. Ons werknemersbestand dient een afspiegeling te zijn van de samenleving.” Dit is natuurlijk een mooi uitgangspunt, maar niet veel meer dan dat. Met name HBO-/WO-opgeleiden zijn enorm kritisch. Een simpele vermelding dat iedereen welkom is om te solliciteren, zeggen dat jouw organisatie iedereen accepteert, een alinea over diversiteit en inclusie op de website, het is echt niet genoeg. Beseft jouw organisatie dat het hebben van mensen met een bi-culturele achtergrond een meerwaarde is? Mensen willen weten waar zij terechtkomen, waarom juist ook zij welkom zijn en waarom D&I voor jouw organisatie belangrijk is.

D&I is een investering, een investering in werknemers, in je bedrijf. Is die investering de moeite waard en wat is de meerwaarde ervan? Wat moet meer D&I jouw organisatie concreet opleveren? Dat zijn zaken die je duidelijk moet krijgen.

2. Verdiep je in je potentiële werknemers

Om divers talent aan te trekken is het enorm belangrijk om meer over deze doelgroep te weten. Via welke kanalen vind ik deze mensen? Wat houdt ze bezig? Waar letten ze op tijdens het solliciteren? Wat vinden ze belangrijk? Zo zijn er natuurlijk nog veel meer vragen. Net zoals je je verdiept in je  potentiële klanten en hoe je deze kunt bereiken, dien je ook te onderzoeken wie jouw potentiële werknemers zijn, waar je ze kunt vinden, wat hen in jouw organisatie kan aantrekken. Kijk naar hoe jouw organisatie zich profileert, naar welke vacaturetekst een zo groot mogelijke groep potentiële werknemers aanspreekt.

3. Investeer in de juiste kanalen

Ieder wervingskanaal heeft een eigen doelgroep. Het is daarom belangrijk om in verschillende wervingskanalen te investeren. Binnen de traditionele studentenverenigingen bijvoorbeeld zal je divers talent niet vaak vinden. Investeer daarom in studentenverenigingen die wél focussen op bi-cultureel talent. Organiseer een evenement met ze, vraag ze om jouw vacatures te delen. Zitten er binnen je personeelsbestand al mensen uit bepaalde doelgroepen? Maak hen ambassadeur voor jouw organisatie, vraag tips, vraag of zij in hun eigen netwerk mogelijke kandidaat weten, vraag om vacatures te delen. Het is een kleine moeite, met mogelijk een nieuw bereik.

4. Creëer gelijke kansen voor iedereen

Wees je bewust van belemmeringen en drempels voor diverse doelgroepen. Hou niet vast aan traditionele functie-eisen. Iedere geschikte kandidaat moet het gevoel krijgen: ik maak een kans. Dit vergroot de kans dat de kandidaat ook daadwerkelijk solliciteert. Je kunt bijvoorbeeld van kandidaten verlangen dat ze naast relevant vrijwilligerswerk ook bestuurservaring hebben opgedaan, maar dit zegt vrij weinig over de geschiktheid van een kandidaat. Het doen van vrijwilligerswerk is bijvoorbeeld niet voor iedereen financieel haalbaar en het kunnen opdoen van bestuurservaring is ook maar helemaal afhankelijk van hoe inclusief een bestuur. Bekijk dus bij iedere eis of deze écht wat zegt over de geschiktheid van een kandidaat.

Wil jouw organisatie deelnemen aan een evenement van Stichting Divers & Jong, in contact komen met kandidaten, sparren of gewoon een kop koffie drinken? Stuur een mail naar: info@diversenjong.nl of vraag je ADI-contactpersoon om je te introduceren!

Back To Top