Inclusieve werving en selectie, hoe werkt dat? Wie divers talent wil binnenhalen, doet er goed aan om zo inclusief en breed mogelijk te werven. Amsterdam – Divers & Inclusief sprak met het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) over wat zo’n inclusieve werving nu eigenlijk inhoudt.

‘Bedrijven die breed werven en selecteren kunnen uit een grotere vijver vissen. Daardoor halen ze meer kwaliteit binnen. Dat is goed voor de organisatie. En niet onbelangrijk: diversiteit geeft een bedrijf een positief imago. Dit kan leiden tot meer klanten, maar ook tot meer sollicitanten. Iemand solliciteert immers sneller op een vacature als hij op de Over Ons-pagina van de bedrijfswebsite zich kan herkennen in de mensen die er al werken.’

ADI en WSP kwamen samen tot vijf inzichten die de basis van inclusieve werving en selectie vormen. Één daarvan is om niet af te gaan op een ‘klik’ door je bewust te zijn van je onbewuste vooroordelen. Mensen zeggen wel vaak ‘We willen de beste kandidaat!’. Echter wordt wie je ziet als ‘beste kandidaat’ ontzettend gekleurd door je eigen persoonlijke voorkeuren. Een ander belangrijk punt is het uitproberen van nieuwe wervingskanalen. Als je kandidaten binnenkrijgt via het netwerk van je reeds bestaande personeel, zal je meestal niet veel nieuwe doelgroepen weten te bereiken.

Meer lezen?

Het hele artikel vind je hier op de website van het Werkgeversservicepunt. WSP helpt werkgevers in de regio Groot-Amsterdam met de werving en selectie van personeel en biedt hulp bij het aanvragen van subsidies. Je kan als werkgever je vacatures bij WSP onder de aandacht brengen, waarna zij je koppelen aan werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Kennisplatform werving en selectie

Meer informatie, tools, voorbeelden van inclusieve werving en selectie, handleidingen over inclusieve vacatureteksten en meer vind je op de pagina Werving & Selectie van ons kennisplatform.

Back To Top